Sedlo lehké kavalerie francouzské armády z období napoleonských válekObecně se dá říci, že lehká kavalerie ve všech armádách napříč celou Evropou používala stejný způsob sedlání a uzdění koní. Jde o obdobný typ sedlových koster i jednotlivých součástí výstroje. Při bližším zkoumání konkrétních součástek výstroje z konkrétních zemí však nalezneme drobné i větší odlišnosti, takže při dostatku informací se dá přesně specifikovat, jak by mělo sedlo té které armády vypadat. Pokud budeme uvažovat o sedle uherských husarů jako o prvotním vzoru, francouzské sedlo se liší už ve tvaru i konstrukčních detailech základní kostry. Úhly přední i zadní rozsochy, spojení jednotlivých částí a také jejich tvarování je zřetelně odlišné od kteréhokoli původního uherského sedla, které jsem měl možnost vidět.
![]() Třmenový řemen - etriviére je v místě provlečení třmenem - etrier vyztužen všitou druhou vrstvou kůže. ![]() Tašky na podkovy – poche a fer jsou napevno přišněrovány na obou stranách, pod uchycením přezek, které slouží k připnutí podocasníku – crouipere. ![]() Poprsák – poitrail s poutky pro uchycení holstrů – fontes se navlékal na hrušku přední rozsochy - pommeau. Charakteristickým znakem francouzských husarů bylo mosazné srdce na centrálním bodě poprsáku, často zde bylo vyryto číslo konkrétního pluku. ![]() Každý holstr je kolem horního obvodu k hrušce přišněrován dlouhým řemenem způsobem charakteristickým právě pro francouzskou armádu. Spodní část holstru se volně zasune do poutka na poprsáku. ![]() Dlouhý řemínek na přední části sedlové bočnice fixuje holstr na správném místě. ![]() Řemínek na hrušce přední rozsochy a dva řemínky na poutkách pro holstry slouží k přivázání pláště. ![]() Na pravou stranu sedla se připevňuje řemen s krátkým tubusem – botte porte-mousqueton do které se vkládalo ústí hlavně převážené karabiny a hnědý řemen – dragonne du mousqueton připevněný k hrušce přední rozsochy, ze strany jezdce ji zajišťoval připnutím kolem krku pažby. ![]() Samotné sedlo je kryté přehozem z bílé ovčí kožešiny - schabraque. Otvory v přehozu prochází vepředu řemen pro karabinu a v zadní části řemeny pro sedlový kufr - portmanteau. Jeden je umístěn v hrušce zadní rozsochy - troussequin a dva po stranách provlečené poutky u přezek podocasníku. ![]() Čabraka se upínal jedním širokým řemenem - surfaix procházejícím přes sedlo a pod břichem koně a druhý úzký řemen – courroie de guidage obtáčel sedlo pod zadní rozsochou a přes holstry s upevněným pláštěm vepředu. ![]() Pohled na pravou stranu sedla s karabinou uchycenou do transportní polohy. Sedící jezdec měl pažbu zbraně položenou přes stehno. Čabraka je po obvodu zdobená soukenným lemem v rozlišovací barvě regimentu. Zde je černá pro revoluční „hussards de la Morte“. ![]() Informace k sestavení tohoto kompletu jsem čerpal z francouzských předpisů Reglement arreté par le Roi z roku 1786 a Manuel de l’administration et de la vérification des masses d’habillement et de harnachement et ferrage z roku 1801 a 1812 a z fotografií několika zachovalých originálů. Nezanedbatelný podíl na celkovém výsledku má také Emmanuel Depauw z Francie.
|